Bijzondere Projecten

Arco Luchttechniek levert, monteert en onderhoudt afzuigsystemen en airconditioning in binnen- en buitenland

Klant review:
door eigenaar Daan Scheffers van Soelen van Restaurant L’ Hermitage in Paramaribo (www.hermitage.sr)

Restaurant L’ Hermitage in Paramaribo is 4 mei 2019 opengegaan. Wij zijn een Fine Dining restaurant dat al de ingrediënten in Nederland koopt, en elke week, per vliegtuig, laat invliegen.

In Nederland is het ook altijd wel een beetje crisis als er een nieuwe keuken gebouwd moet worden; in Suriname is de bouw van een supermoderne keuken als de onze eigenlijk net zoiets als mannen op Mars zetten. Het lukt allemaal wel maar je moet wel opnieuw een stel wielen uitvinden. Aangezien er in Suriname niets te krijgen is op het gebied van Horeca-apparatuur is het dus noodzakelijk om alles vanuit de USA of uit Europa te importeren. Dat dit de nodige logistieke problemen met zich meebrengt is duidelijk. Suriname heeft 550.000 inwoners dus het is niet zo dat hier een grote haven is en dito containerschepen aanleggen. Alles gaat mondjesmaat, zodat onze keuken in etappes bleek te komen. In totaal 6 weken heeft het geduurd voordat wij alles in huis hadden en met de installatie kon worden begonnen. Dit alles onder het motto: ‘In Nederland hebben ze de klok maar in Suriname hebben we de tijd’. Uiteindelijk, na 4 weken, was alles klaar en konden we gaan inbedrijfstellen.

Tijdens de inbedrijfstelling van de keuken bleek de geleverde, Amerikaanse, afzuiginstallatie nogal wat herrie te maken. Er bleek een soort van straalmotor geïnstalleerd te zijn die meer herrie maakte dan een maanraket. Bij meting bleek dit 92 dB te zijn. Niet alleen onwerkbaar in een annonceerkeuken maar ook killing voor het gehoor. Deze waardes geven binnen een half uur gehoorschade. Met de leverancier kwamen we er niet uit. Die weigerde zelfs om ook maar aanstalten te maken en de problemen op te lossen. Volgens zijn eigen zeggen was dit wat hij aangeboden had en het werd niet veranderd. Sommige Surinamers hebben een heel ander begrip van herrie, blijkbaar.

Wat nu te doen? Ik, als eigenaar/chef kok van het restaurant en verantwoordelijk voor het wel en wee van de witte brigade, heb dus geweigerd om mijn mensen de keuken in te sturen, dat open moest, we zaten met onze handen in het haar. Na crisisoverleg waarbij verschillende opties langskwamen kwamen wij op een lumineus, maar kostbaar, idee.

Ik had in Nederland bij verschillende restaurants met een installatie van Arco Luchttechniek gewerkt en ik wist dat die een snelle en goed service boden. Mijn eerdere, positieve, ervaringen met dit bedrijf brachten mij ertoe om eens contact te zoeken met Nederland. Ik kreeg direct mensen van de technische staf die eigenlijk heel snel met een oplossing kwamen. Na wat over en weer ge-app, ge-mail en gebel, m.b.t. de condities en de kosten, waren we zover dat we de technische besprekingen konden gaan voeren. Onze huis elektricien, Inder van Easy Electric (what’s in a name in Suriname), uit Paramaribo, en de technische staf van Arco Luchttechniek waren er, via Skype, snel uit. Alles wat wij wilden en wat Arco Luchttechniek voorstelde kon uitgevoerd worden. Maar… probleem is dat wij hier, naast 126V en 440V, ook wel 220V hebben, maar dat de Hertz-waarde verschilt met de Nederlandse normen. Bij draaiende apparatuur geeft een verkeerd ingestelde Hertz-waarde snel een grote beschadiging aan een elektromotor. Maar de mannen en vrouwen uit Opmeer hadden snel informatie gehaald en de andere waardes zouden gemakkelijk aangepast kunnen worden in een nieuwe elektromotor en besturing. Arco Luchttechniek zou de boel helemaal technisch in Nederland voorbereiden en een nieuwe, stille, afzuiging leveren.

Omdat vervoer per schip niet echt een goede optie bleek (ongeveer 3 weken onderweg) moesten we kiezen voor een andere weg. Immers, het moest snel, want door de perikelen met de leverancier van onze keuken, die zijn beloftes niet nakwam, hadden we al twee maanden verloren. We kozen voor de, op 1 na, duurste optie (een raket was net even duurder). Het geheel zou op donderdag 11 april in een Jumbo 747 geladen worden en via de Atlantische Oceaan, naar Paramaribo verzonden. (Het mocht wat kosten!). Onze, vooraf geregelde, logistieke verladers op Schiphol schakelden ook snel, dus het transport was onder controle.

Maar wat te doen met de installatie? Ik kan goed koken en ook wel een afzuiging starten maar het geheel op dak tillen, aansluiten en testen is een ander verhaal. Omdat het een Nederlands product was, en dat een Nederlands bedrijf dit leverde, was het ons al snel duidelijk dat Arco Luchttechniek ook verantwoordelijk gesteld zou worden voor de installatie. Na diverse foto’ van de situatie ter plaatse geappt te hebben, ook nogal eens ’s nachts want we hebben 5 uur tijdverschil met Nederland, was het duidelijk dat er twee monteurs nodig waren. De elektrische installatie zouden we vanaf hier verzorgen. Nadat wij de personalia van de twee monteurs hadden ontvangen, zijn er twee tickets besteld voor dinsdag 16 april. Jan en Rogier waren nu zeker van een plek in het vliegtuig. Zaterdag kwam, na wat inklaringsperikelen, de motor bij ons restaurant aan. Een grote stalen kist waar alles, inclusief het gereedschap, in zat. We hoefden niet bang te zijn dat hij gestolen werd, want de kist was heel zwaar.

Nu dus wachten op de monteurs. We hadden vergeten te zeggen dat ze absoluut niet tegen de Immigratie mochten zeggen dat ze kwamen ‘werken’. Want dan word je, ondanks onze goede contacten met de Veiligheidspolitie, als je geen werkvergunning hebt, nl met hetzelfde vliegtuig teruggestuurd. De mannen kwamen dus ‘op vakantie’. Die dinsdag waren wij, mijn werkgever en ik, wachtend met een koud (-2 C) biertje op een binnen terras, op Zanderij en hebben wij ze in Suriname verwelkomd. Spullen achter in de Pick-Up geladen en op naar Paramaribo, een rit van dik een uur.

Om een lang verhaal kort te maken? De installatie ging van een leien dakje. Een grote kraan takelde het ding op dak alwaar een monteur van Arco Luchttechniek alles heeft aangesloten en voorzien van een grote ARCO-sticker. Bij de eerste teststart hoorden we de motor helemaal niet draaien en vroegen we ons af of hij wel aanstond. Bleek gewoon zo te zijn en ook nog op volle kracht. Omdat de motor vrij ver van de kap gemonteerd is (en ook nog op dak en van de wind af) kan je de motor nauwelijks horen. Heel prettig en een perfecte oplossing door Arco Luchttechniek en hun monteurs. Aangezien de mannen eerder klaar waren dan voorzien is het trouwens nog een paar avonden zeer laat geworden hier. Bleek dat ze van een jetlag nauwelijks last hadden.

Namens het gehele team van Restaurant L’ hermitage in Paramaribo:
Bedankt ARCO LUCHTTECHNIEK voor de goede begeleiding bij dit project en de snelle en goede service. Ook Jan en Rogier worden bedankt. Wij hadden niet alleen een perfecte samenwerking met hen, maar we hebben ook veel plezier gehad tijdens de vrije avonden, waarbij zij ook een ‘live’ werkbezoeken hebben afgelegd bij de diverse Horecabedrijven die Paramaribo rijk is.

Meer informatie of een offerte aanvragen?

Deze website maakt gebruik van cookies

Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen en uitlezen van cookies. Wil je meer weten over deze cookies? Klik dan hieronder op meer informatie. Wil je de cookie-instellingen voor onze website wijzigen of weigeren? Klik dan op de knop 'cookie-instellingen aanpassen'.

Meer informatie over ons cookie- en privacybeleid | Akkoord